Bedrijfsarts Cees Everaert over CSR-coaching

,

Al ruim vijftien jaar verwijst bedrijfsarts Cees Everaert regelmatig cliënten met stressklachten door naar CSR. Hij werkt voornamelijk voor de bouwsector en oefent zijn functie al 34 jaar uit. Hoe Cees met zijn ruime ervaring en expertise aankijkt tegen CSR-coaching en onze wetenschappelijk onderbouwde methode? Wat zíjn rol is in de begeleiding van cliënten met stressklachten? En of hij een stijging ziet in deze vorm van problematiek? Dat vertelt hij je in dit interview.

Stress in de bouwsector

Met veel plezier werkt Cees al jaren voor grote bouwbedrijven. De gemiddelde werknemer is volgens hem gemotiveerd, houdt van aanpakken en heeft gezonde beroepstrots. “Bij de meeste bedrijven heerst een goede werkcultuur”, licht Cees toe. “De werknemers zien letterlijk waarvoor ze het doen. Of het resultaat nu een woning, weg of brug is: de uitkomst van hun inzet is zichtbaar.” 

Cees: “Stressklachten in de bouwsector zijn van alle tijden. Op dat gebied zie ik geen opvallende stijging of daling. Landelijk gezien is er wel een toename, hierin speelt post-COVID een aanzienlijke rol. Sinds de pandemie zie je in alle cijfers dat meer mensen stressklachten ervaren of zelfs uitvallen.” 

Effectieve coaching

Een cliënt die Cees bezoekt mag verwachten dat hij er goed voor gaat zitten om te begrijpen wat er aan de hand is. Met een open houding en eindeloze nieuwsgierigheid schat Cees in wat de situatie voor een cliënt betekent, hoe zwaar of licht de problematiek is in het dagelijks leven en wat nodig is voor een voorspoedig herstel. 

“Ik reik zelf handvatten aan of schakel iemand in die daarbij helpt, zoals een therapeut of coach. In bijna alle gevallen gebeurt dat laatste wel. Het is belangrijk dat de cliënt weet dat hij er niet alleen voor staat. Herstel verloopt beter als er voldoende tijd, ruimte en begrip is.” 

Cees vertelt dat deze basisingrediënten voor succesvol herstel vrijwel altijd beschikbaar zijn. Overbelasting wordt vaak erkend. Of de oorzaak nu in de zakelijke of privésfeer ligt. De werkgever voelt zich veelal verantwoordelijk voor het functioneren van de werknemer en biedt graag ruimte voor herstel en een helpende hand. 

CSR-methode

Cliënten uit de bouwsector verwijst Cees altijd door naar CSR Centrum. “Zodra een werknemer met een disbalansprobleem bij mij komt, vraag ik mezelf eerst af of hij geholpen zou zijn bij interventie van CSR. De aangesloten coaches zijn erg goed. Ze hebben over het algemeen een goede klik met de cliënten, werken geprotocolleerd, zijn tegelijkertijd pragmatisch en hebben uiteenlopende kwaliteiten en interventietechnieken. 

Daarnaast leggen CSR-coaches de nadruk niet alleen op de psychologische kant, maar ook op fysieke aspecten, geheel volgens de CSR-methode. Dit vind ik een hele goede aanpak. Niet alleen rust en regelmaat, maar ook beweging en actieve ontspanning zijn essentieel voor het herstellen van mentale klachten en disbalans.” 

Doorverwijzen met vertrouwen

Cees: “Ook over de Vragenlijst Stressklachten die CSR gebruikt als meetinstrument en de rapportages die hieruit voortkomen ben ik te spreken. Het middel is betrouwbaar, voldoende gevalideerd en trekt als basis breed genoeg. Tegelijkertijd beschikt elke coach over een goedgevulde gereedschapskist, de juiste kennis en voldoende ervaring. 

Hierdoor verwijs ik mijn cliënten altijd met vertrouwen door. Ik denk dat er voor CSR zeker nog wat te winnen valt bij mijn collega’s. Iedere bedrijfsarts heeft zijn eigen route naar hulpverleners. En niet iedereen is bekend met het bestaan en de methodiek van CSR. Ik draag graag mijn steentje bij om daar verandering in te brengen.” 

Opleiding Stress en Burn-out Coaching volgens de CSR®-methode 

Begeleid jij cliënten met stressklachten en ben je nieuwsgierig geworden naar de CSR-methode? Bekijk dan vooral onze vierdaagse opleiding waarin je alles leert over stresscoaching vanuit de psycho-biologische benadering.